Po posledním dni SBC se (jsem) opět "rozpoutal" diskusi o výkonech jednotlivých typů. Proto jsem zasednul k PC, spustil Condora a začal porovnávat poláry a odvozené hodnoty. Dovolil jsem si vypsat tabulky, aby jste měli i Vy ostatní možnost porovnat.
Začněme standarty. Hodnoty znamenají toto: rychlost v km/h / klouzavost / opadání.
MC ASW 28 Discus2 LS8
1,0 148/38,0/1,08 147/39,7/1,03 151/38,4/1,09
1,5 172/32,9/1,45 163/35,7/1,27 165/35,0/1,31
2,0 183/30,6/1,66 176/32,3/1,52 178/32,1/1,54
2,5 187/29,8/1,74 187/29,8/1,74 188/29,8/1,75
Jestliže budeme brát na trati konstantní vzdálenost mezi stoupáky 15km a sílu 1,5m/s (MC +1,5) a porovnáme ASW s LS, tak vyjde rozdíl výšky na jednom přeskoku +5m pro LS, tj. +3,3sec pro LS. Na 150km trati tak doletí LS do cíle o 33sec rychleji. Shrnuto - při stejném nastavení MC je ASW v nevýhodě.
Když ale porovnáme výkony na stejných rychlostech, dostaneme tuto tabulku (rychlost / klouzavost / opadání / MC na dané rychlosti):
ASW28 Discus2 LS8
148/38,0/1,08/1,0 147/39,7/1,03/1,0 148/39,1/1,05/0,9
172/32,9/1,45/1,5 171/33,5/1,42/1,8 171/33,8/1,40/1,7
183/30,6/1,66/2,0 183/30,7/1,66/2,3 184/30,6/1,67/2,3
188/29,6/1,76/2,7 188/29,5/1,77/2,6 188/29,8/1,75/2,5
Při nižších rychlostech je ASW horší, na vyšších rychlostech jsou výkony srovnatelné.
Z toho mi vychází, že pokud se chce pilot ASW výkonnostně srovnat s LS, tak by musel po vypnutí nechat MC na nule. Zjistí, že průměr stoupáků je 2,0m/s. Aby se vyrovnal LS, musel by potom nastavit MC na +1,7 a ne na +2,0 podle síly stoupání.
( Z tabulek, nebo podle nastavení letadla v Condorovi, lze takto zjistit jednotlivé rozdíly. Vše počítám s plnými nádržemi vody)
Pokračujeme 15-m... Hodnoty v tabulkách jsou opět stejné.
MC ASW 27 Ventus2 LS 6
1,0 171/41,7/1,14 166/42,3/1,09 164/37,2/1,22
1,5 183/39,0/1,30 180/38,9/1,29 187/32,9/1,58
2,0 192/36,8/1,45 193/35,6/1,51 204/30,2/1,87
2,5 201/34,4/1,62 205/32,9/1,73 216/28,3/2,12
Opět příklad: MC nastavené na +2,0 (síla stoupáků), přeskok 20km, trať 200km. LS na prvním přeskoku ztratí na ASW 36sec a na Ventus 29,5sec. Ventus ztratí na ASW 6,45sec. Do cíle tedy ASW doletí o 1min 4,5sec dříve než Ventus a o 6min (!!!) dříve než LS.
Tabulka s porovnáním výkonů na stejných rychlostech:
ASW 27 Ventus2 LS 6
168/42,5/1,10/0,9 169/41,5/1,13/1,1 168/36,3/1,29/1,1
183/39,0/1,30/1,5 183/38,3/1,33/1,6 183/33,7/1,51/1,4
190/37,3/1,42/1,9 191/36,2/1,46/1,9 191/32,3/1,64/1,6
201/34,4/1,62/2,5 200/33,9/1,64/2,3 201/30,7/1,82/1,9
Z tabulky je vidět, že Ventus je malinko (zanedbatelně) horší než ASW, ale LS je propadák.
Dále 18-m.
MC ASW28-18 Discus2c LS 8s
1,0 145/40,0/1,01 144/40,8/0,98 145/42,3/0,95
1,5 171/33,7/1,41 165/35,4/1,29 159/37,8/1,17
2,0 182/31,3/1,61 178/32,1/1,54 173/33,8/1,42
2,5 186/30,5/1,69 186/30,3/1,71 184/30,8/1,66
Příklad (ty samé podmínky jako u 15-m): LS bude v cíli o 20sec dříve než Discus a o 21sec dříve než ASW.
Porovnání na stejných rychlostech vyjde takto:
ASW28-18 Discus2c LS 8s
145/40,0/1,01/1,0 144/40,8/0,98/1,0 145/42,3/0,95/1,0
171/33,7/1,41/1,5 171/33,9/1,40/1,7 170/34,5/1,37/1,9
182/31,3/1,61/2,0 182/31,3/1,61/2,2 182/31,3/1,62/2,4
186/30,5/1,69/2,5 186/30,3/1,71/2,5 186/30,3/1,71/2,6
Je vidět, že LS je lepší na menších rychlostech, s vyšší rychlostí se rozdíly srovnávají. A ještě další příklad - pokud si pilot LS nastaví MC na +1,5, tak pilot ASW +1,2, aby byl na stejných výkonech jako LS.
U třídy volné třídy jenom tabulka výkonů na daném MC:
MC ASW22 Nimbus4
1,0 140/52,3/0,74 143/51,7/0,77
1,5 154/45,2/0,95 157/45,3/0,96
2,0 168/39,4/1,18 171/39,7/1,19
2,5 181/34,6/1,46 184/34,9/1,47
Tady jsou výkony vyrovnané.
Jsem si vědom toho, že záleží hlavně na onom "článku" mezi pedály a kniplem. Jen jsem chtěl matematicky porovnat jednotlivá letadla mezi sebou. Doufám, že jsem to napsal tak, aby jste tomu porozuměli.
A prosím, nekamenovat!!!
EDIT: Koukám, že se ty tabulky nějak smrskly. Snad se v nich vyznáte i tak.