swt píše:Nakolik se na letových kvalitách podepíše technologie? Podle selskýho rozumu se mi zdá že při dodržení váhy a kvality povrchu by mělo letadlo podávat stejný výkony bez ohledu na materiál ... a Vosa teda moc kvalitní výkony nepodává ...
Ano, ale jak se podepíše na váze kabina z laminátu, druhá půlka z plechu a křídla z "dřevolaminátu"?
Při použití materiálů používaných v té době na západě by váha vyšla menší a tudíž by byly i lepší výkony.
Vosa měla být výkonnou náhradou za Orlíka, se schopností vysokovýkonného létání.
A pro porovnání:
Orlík má rozpětí 16m, nosnou plochu 12,8m, štíhlost 20,0 a váhu 220kg, tj. plošné zatížení 25,1kg/m.
Vosa je 15m, plochou 12m, štíhlost 18,8 a váhu má 234kg, tj. 31,7kg/m. Přesto díky aerodynamice /profil.../ má klouzák 36 oproti 33 u Orlíka při klesavosti 0,63m/s oproti 0,57m/s Orlíka.
A nezapomenout na fakt, že se na Vose začalo pracovat v roce 1972. Na svou dobu /a na východní blok/ to byl docela podařený kluzák. Bohužel se vývoj kvalitních kluzáků u nás zastavil s koncem 60.-tých let. Nevím, jestli měli v rámci RVHP větroně na starosti poláci.