Porovnání kluzáků; výkony, rychlosti...

Veci čo sa týkajú Condora

Poslaťod LudaS » 22.03.2007 10:51

No Ona neni vosa jako vosa - napriklad "sloni nohy" ktere byly specielne delane pro repre a MS a kde byl dodržený tvar profilu a mely kvalitni lak letaji o mnoho lepe nez pozdejsi seriove kusy (a navic se da videlat na koeficientu) 94/96.
je pravda ze dynamika u vosy obecne je dost problematicka...a v silnejsim pocasi v porovnani s ostatnima klubovkama (ASW 15 / Cirrus) vyrazne straci.
No ale kdyz se litaji preskoky do 140km/h tak se clovek udrzi
LudaS
 
Príspevky: 86
Registrovaný: 12.02.2007 11:23

Poslaťod LudaS » 22.03.2007 10:54

A s tim orlikem to taky neni tak docela pravda.... precejen orlik pri rychlejsich preskokach pada jak sutr - 130 je max max
LudaS
 
Príspevky: 86
Registrovaný: 12.02.2007 11:23

Poslaťod Václav Kořínek » 22.03.2007 10:57

swt píše:Nakolik se na letových kvalitách podepíše technologie? Podle selskýho rozumu se mi zdá že při dodržení váhy a kvality povrchu by mělo letadlo podávat stejný výkony bez ohledu na materiál ... a Vosa teda moc kvalitní výkony nepodává ...

Ano, ale jak se podepíše na váze kabina z laminátu, druhá půlka z plechu a křídla z "dřevolaminátu"? :wink: Při použití materiálů používaných v té době na západě by váha vyšla menší a tudíž by byly i lepší výkony.
Vosa měla být výkonnou náhradou za Orlíka, se schopností vysokovýkonného létání.
A pro porovnání:
Orlík má rozpětí 16m, nosnou plochu 12,8m, štíhlost 20,0 a váhu 220kg, tj. plošné zatížení 25,1kg/m.
Vosa je 15m, plochou 12m, štíhlost 18,8 a váhu má 234kg, tj. 31,7kg/m. Přesto díky aerodynamice /profil.../ má klouzák 36 oproti 33 u Orlíka při klesavosti 0,63m/s oproti 0,57m/s Orlíka.
A nezapomenout na fakt, že se na Vose začalo pracovat v roce 1972. Na svou dobu /a na východní blok/ to byl docela podařený kluzák. Bohužel se vývoj kvalitních kluzáků u nás zastavil s koncem 60.-tých let. Nevím, jestli měli v rámci RVHP větroně na starosti poláci.
Obrázok

Obrázok
Obrázok užívateľa
Václav Kořínek
 
Príspevky: 1484
Registrovaný: 20.11.2006 19:40
Bydlisko: Liberec

Poslaťod červeňák » 22.03.2007 18:38

Václav Kořínek píše:Vosa není konstruktérský paskvil, ale technologický. Bohužel se na tom podepsalo komunistické hospodářství. Kdyby už tehdy šlo použít kvalitní "lamináty", byla by o dost lepší.

dle mého názoru to teda paskvil je, ať už konstruktérskej nebo technologickej ... o technologii žádná, nebyly kvalitní materiály (popř byly drahé) tak to soudruzi vyrobili jinak ... co se týče konstrukce, je to paskvil především v tom, že úhel seřízení křídla u trupu je 2°, žel ten worthmanackej profil, mj okopirovanej z asw15ky, je dělanej na max uhel seřízení 1° tušim ... proto tě "kupka" na vyšších rychlostech překlouže ... ten úhel je snad tak velkej proto, že si soudruzi vymínili, že to musí bejt éro jak pro pokračovací, tak pro sportovní výcvik mno a s tim souvisela podmínka pomalýho přistávání , kterýho dosáhneš právě tim že to je nastavený to křídlo tak jak je ...
Obrázok užívateľa
červeňák
 
Príspevky: 156
Registrovaný: 23.05.2006 12:07
Bydlisko: .: LKJA :.

Poslaťod 61 Brába » 22.03.2007 21:19

červeňák píše:dle mého názoru to teda paskvil je, ať už konstruktérskej nebo technologickej ...


dle mého názoru, vůbec není důležité, jaké má technika výkony, ale jak je pilot využije. Vosa je sériově vyráběný prototyp, na úhel seřízení sere pes, ale trošku to dřevěné sendvičové křídlo bylo už při výrobě na hranici technologických možností (a to z toho dneska ještě lezou žebra). S jakou přesností je potřeba dodržet použitý profil aby dobře fungoval? Těžko s tím můžete chtít konkurovat ve formě laminovanému křídlu. Přesto Vosy létaly skvěle (jen o malinko hůře než vymazlené německé stroje té doby). A vůbec, nerýpejte do Vosy, já ji mám docela rád.
Obrázok užívateľa
61 Brába
 
Príspevky: 64
Registrovaný: 03.09.2006 21:35
Bydlisko: Jihlava

Poslaťod hi!jack » 22.03.2007 21:21

LudaS píše:je pravda ze dynamika u vosy obecne je dost problematicka...a v silnejsim pocasi v porovnani s ostatnima klubovkama (ASW 15 / Cirrus) vyrazne straci.
No ale kdyz se litaji preskoky do 140km/h tak se clovek udrzi

Mas pravdu.
Mezi Vosou a ASW15b od 130/140 je cejtit rozdil a o vyssich kvaltech... to je mimo diskusi... Osobne jsem se o tom presvedcil na juniorkach....
hi!jack
 
Príspevky: 64
Registrovaný: 18.11.2006 00:23
Bydlisko: LKMB

Poslaťod JBr » 22.03.2007 23:16

Jak vas tak ctu, tak vam tu Vosu snad za trest udelam a necham ji nacpat do plane packu :twisted:
Obrázok
Obrázok
Obrázok užívateľa
JBr
 
Príspevky: 918
Registrovaný: 07.05.2006 12:07

Poslaťod Kunčar Antonín » 23.03.2007 01:42

Zdarec všem,
nebylo mým cílem spustit lavinu polemiky o a proti Vose, létal jsem s ní rád (nic lepšího nebylo) ale měl jsem na mysli právě jen to nastavení křídla. Technologie i když pochybná byla alespoň malým krůčkem vpřed (je bílá jako lamináty :D). Jen Orlíček mi připadal namalovaný od konstruktérů z větší láskou a z toho plynulo i příjemné létání a na svoji dobu dobré výkony. Tak se mi zdá že kdyby Vosa měla úhel náběhu +2° tak by to bylo fajn éro. Tipoval bych to na víc, spíš dvojnásobek. Spíš mi šlo o to že ty super brusy v Condorovi nevykazují dynamiku kterou by od nich člověk předpokládal. Ale možná je to jen subjektivní pocit. Nebo to lítat neumím což je taky možná varianta.
A ještě malá poznámečka, tím nastaveným úhlem náběhu u Vosy se z ní stal stroj nevhodný pro pokračovačku (nevhodné vlastnosti při vzletu). Jo a sloní nohy byly připraveny pro I. ME v klubové třídě které se konalo v švédském Orebro a které tehdy Martin Brunecký vyhrál a tuším i druhé místo patřilo nám. :shock: :shock: :shock:
[url=http://www.condor.cc/pilot_details.php?id=11415]
Obrázok[/url]
Kunčar Antonín
 
Príspevky: 11
Registrovaný: 12.02.2007 11:05
Bydlisko: Uherský Brod

Poslaťod Václav Kořínek » 23.03.2007 08:02

No vždyť to je to, co jsem psal. Vosa byla od začátku stavěná jako náhrada Orlíka, čili jako "pokračovací" éro. Měla "navodit pocit", že člověk letí v brusu, ale taky měla mít dobrou stabilitu a vlastnosti pro méně zkušené. Vtip byl v tom, že se soudruzi přepočítali a v aeroklubech to byly dva, tři kousky vhodné pro ty nejlepší. Pro ostatní byl jenom Blaník. Orlík byl už jenom za odměnu. Výhodu měli v aeroklubech, kde byli reprezentanti nebo ti ze špičky.
Že by naši konstruktéři neuměli navrhnout výkonné letadla se nedá ani na chvíli diskutovat. Který kluzák z druhé poloviny 60-tých let měl klouzák 43 jako Vega nebo 40,2 jako Orlice? A kdo ví, jak by to dopadlo s W-3... Mimochodem, nevíte někdo o ní nějaké podrobnosti? Marně hledám.
Obrázok

Obrázok
Obrázok užívateľa
Václav Kořínek
 
Príspevky: 1484
Registrovaný: 20.11.2006 19:40
Bydlisko: Liberec

Poslaťod 61 Brába » 23.03.2007 18:17

Václav Kořínek píše: ...Který kluzák z druhé poloviny 60-tých let měl klouzák 43 jako Vega nebo 40,2 jako Orlice?...


Klouzavost je jenom jeden z mnoha parametrů které určují výkony letadla. Konkrétně Vegu vytahovali Křižanováci z hangáru jen když bylo zatraceně dobré počasí, protože klouzavost sice 43, ale poloměr zatáčky jak Boeing-747 a ještě s radostí padala do vývrtky. Naštěstí další vývoj přinesl letadla, která byla méně záludná než zrovna výše zmíněné typy.
Obrázok užívateľa
61 Brába
 
Príspevky: 64
Registrovaný: 03.09.2006 21:35
Bydlisko: Jihlava

Poslaťod Hornet » 23.03.2007 21:35

Nešahajte mi prosím na Vosu!
Je to jediný "biely" eroplán čo lietam a dá sa nej uletieť aj priemernému pilotovi 300 km :-). Myslím, že je to produkt, svojej doby a na svoju dobu nebola vôbec zlá, najmä na naše často slabšie podmienky, nemôžem si pomôcť ale budme radi, že vôbec bola.
Na pilotáž je vcelku príjemná, najviac sa mi podobá na LS8.
Do plane packu by patrila, ale kto by ju lietal? A ten štart je naozaj blbý...
Obrázok
Obrázok užívateľa
Hornet
 
Príspevky: 718
Registrovaný: 08.05.2006 21:37
Bydlisko: Martin

Poslaťod hi!jack » 24.03.2007 17:20

Hornet píše:Nešahajte mi prosím na Vosu!
...
Na pilotáž je vcelku príjemná, najviac sa mi podobá na LS8.
blbý...

hehe Vosa mi spise pripomina kestrela.... Ano vosa byla produkt doby, ale slo to mozna postavit lepe. Ve sve dobe vubec ke spicce nepatrila, protoze technologicky je nekde v polovine 60tych let...
hi!jack
 
Príspevky: 64
Registrovaný: 18.11.2006 00:23
Bydlisko: LKMB

Poslaťod červeňák » 25.03.2007 18:34

Kunčar Antonín píše:Tak se mi zdá že kdyby Vosa měla úhel náběhu +2° tak by to bylo fajn éro. Tipoval bych to na víc, spíš dvojnásobek.
opakuju že správný nastavení toho křídla by mělo bejt 1° (třeba šlo jenom o překlep) ... pokud by to tak bylo dovolim si tvrdit že by "Gradient" minimálně srovnatelnej s Cirrusem, ne-li třeba o fous lepší ...

netvrdim že je to špatný letadlo (mám na ní několik opravdu pěknejch přeletů), má však svoje mouchy a rozhodně to neni pro každýho začátečníka - loni jsem na to školil 2 piloty s dost malym náletem ( cca 30 hodin) a oba neměli problém, to záleží především na nějakym tom talentu, na tom jak dobře tomu adeptovim vysvětlim jak se to chová, co má dělat nebo ne a jak to on pochopí a hlavně na kvalitě předchozího výcviku ... leč třebas jiní piloti se stejným náletem problémy mají, taktéž ze zkušenosti z loňska ...

jako plus bych uvedl výbornej podvozek kterej fakt vydrží všechno, obrovský mínus jsou brzdící klapky, který jsou dost limitujícím faktorem při výběru plochy v případě přistání do terénu ... jakmile půjdeš s véesóčkem na krátkou plochu s tim že jdeš rychle a ještě ti foukne do zad, je dost pravděpodobný že ti ta plocha bude krátká ...

to jsou fakt jenom takový postřehy z provozu no a kdo to dočetl je fakt dobrej :)
Obrázok užívateľa
červeňák
 
Príspevky: 156
Registrovaný: 23.05.2006 12:07
Bydlisko: .: LKJA :.

Poslaťod bumper » 25.03.2007 19:53

to jsou fakt jenom takový postřehy z provozu no a kdo to dočetl je fakt dobrej :)


Ja to docetl a dekuju za tvoje postrehy :wink: osobne bych Vosu do Condora chtel, ale jen tak na to " volne " politani :) Stejne tak touzim i po Orlikovi :)
Obrázok Obrázok
Obrázok užívateľa
bumper
 
Príspevky: 831
Registrovaný: 07.06.2006 19:44
Bydlisko: Brno

Poslaťod M.Svozil » 06.06.2007 18:07

..jen orientačně, rychloměry s vyznačením poloh klapek pro PP1 najdete na http://condor.ephemeride.com/
musíte být samo zaregistrovaní a stáhnout si instalační utilitu, která vám to přímo umístí, kam to patří....
Obrázok Obrázok
M.Svozil
 
Príspevky: 1666
Registrovaný: 18.09.2006 12:49

PredchádzajúciĎalší

Späť na Všeobecná diskusia

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť
cron