Čo robím zle?

Veci čo sa týkajú Condora

Poslaťod erycP » 01.02.2009 16:10

GothaR píše:nejde o to, že by to malo byť nudnejšie, ale o to, že to môže byť viac stresujúce a tým pádom by sa mohla vytrácať tá radosť :)

a ja som si doteraz myslel, ze adrenalin je radost :) a ono lala, depresia je to spravne :)
Obrázok užívateľa
erycP
Site Admin
 
Príspevky: 1899
Registrovaný: 27.05.2008 17:06
Bydlisko: Nitra

Poslaťod Hornet » 01.02.2009 16:21

Vieš ono niekedy moc adrenalínu škodí, občas ho mám v práci - sú to vážne veci a adrenalínu maš možno kýbel, to sa Ti večer ani nechce letieť.
Pri lietaní treba byť v pohode. samozrejme aj reál je stresujucejší ked ideš na prelet. Doma - ked si na doklz na letisko je to v pohode.
U mna je najvačší problém volba mraku a technika krúženia, je to zlé a nelepší sa to...
Obrázok
Obrázok užívateľa
Hornet
 
Príspevky: 718
Registrovaný: 08.05.2006 21:37
Bydlisko: Martin

Poslaťod Václav Kořínek » 21.01.2011 11:29

Využívám tenhle topic, protože je vlastně o tom, o čem chci debatovat. A myslím si, že ta debata - pokud se ovšem rozjede - bude přínosem pro všechny a hlavně pro začínající a méně zkušenné (myslím tím sebe :wink: ).
Po pár letech s klubovkama jsem začal přemýšlet, proč nejsem schopen držet krok s ostatníma (samozřejmě s přihlédnutím k jejich kvalitám) a kde dělám chyby při lítání s ASW15. Nezbylo mi nic jiného, než vytáhnout příručky a studovat... Nejlépe napsanou, nejsrozumitelnější, je Metodika výcviku na kluzácích V-PL-6.
Nezabýval jsem se hledáním a točením stoupáků. Neskromně říkám, že to chápu, když už ne umím. Ale druhou nejdůležitější věcí - a já bych řekl nejdůležitější věcí pro soutěže: optimalizací přeskokové rychlosti traťové rychlosti. Přiznám se, že ač jsem příručky četl, díky elektronickému variu a PDA jsem naprosto "otupěl" a jedinou věcí, co jsem pro tohle dělal, je nastavení MC, ale už jsem se nezabýval technikou letu...

Problém nastavení MC je velice komplexní záležitostí a ani sám jsem nevěřil, že k pochopení budu potřebovat spousty vzorečků a kalkulačku. Pokud tohle bude někdo číst a bude mít chuť se tímhle zaobírat, budu odkazovat na V-PL-6 a poláru ASW15.
První věcí je pochopit, co to je optimalizovat traťovou rychlost (nastavení MC). V Metodice od str. 115. Řekněme, že očekáváme stoupání +2m/s. Vydáme se na přeskok z nějaké výšky a musíme letět takovou rychlostí, kdy dosáhneme stoupání, které začneme točit (v našem případě 2m/s) do výchozí výšky, z které jsme začali přeskok. Ke stanovení optimální rychlosti slouží polára. V Condorovi je výhodou její grafické zobrazení. Vlevo na svislé ose jsou hodnoty stoupání (od nulového bodu nahoru) a klesání (od nulového bodu dolů) kluzáku a na vodorovné ose je rychlost letu. Očekávané stoupání je +2m/s - najdeme si tuto hodnotu na svislé ose od nuly nahoru (v Condorovi bohužel osa nahoru nepokračuje, ale stačí si tuto hodnotu nastavit vlevo dole od grafu, nastavení MC). Z tohoto bodu vedeme tečnu k poláře a v místě dotyku s polárou vyneseme svisle nahoru hodnotu optimální přeskokové rychlosti, vodorovně doleva hodnotu opadání při této rychlosti. U ASW15 to je 145km/h a 1,63m/s. Pro příklad budeme uvažovat ztrátu výšky na přeletu 500m (a tudíž stejnou výšku, 500m. musíme nastoupat). Tuto výšku ztratíme na vzdálenost 12,36km, kterou uletíme za zhruba 307sec. Následné stoupání do původní výšky bude trvat 250sec. Z tohoto vychází traťová rychlost (tj. celkový čas potřebný k přeskoku a následnému vystoupání na uletěné vzdálenosti) 79,92km/h.
Co se stane, když nastavíme MC na vyšší hodnotu, než očekávané stoupání? Vezmeme si např. nastavení MC na 2,5. Tomu odpovídá rychlost 150km/h a opadání 1,78m/s. Výšku 500m vytratíme na vzdálenosti 11,71km za 281sec, stoupat budeme opět 250sec. Po výpočtu nám vyjde traťová rychlost 79,40km/h. Čili o 0,52km/h pomaleji.
Nyní opačný příklad, nastavíme MC 1,5 při stejném očekávaném stoupání +2m/s (tedy poletíme pomaleji, než je optimální). Rychlost bude 134km/h a opadání 1,38m/s. Výšku 500m vytratíme na vzdálenosti 13,47km za 362sec. Následné stoupání opět 250sec a vyjde nám traťová rychlost 79,19km/h. Oproti optimální to je o 0,73km/h pomaleji.
Takže: je vidět, že je třeba věnovat nastavení MC pozornost a rychlost přeskoku udržovat. Ale co víc z příkladů vyplývá?! Že letět pomaleji, než je optimální rychlost, je daleko více ztrátovější než letět rychleji!
To je v Metodice vysvětlováno dále, je tam i graf (str.131), kde je vidět ztráta na průměrné rychlosti v závislosti na letu rychleji/pomaleji než optimální rychlostí.
Jenže aby to nebylo tak jednoduché - jsme (já jsem) zvyklí nastavit MC na průměrné stoupání. Jinak řečeno na stoupání zprůměrované z hodnot v jednotlivých stoupáních a i v jednotlivých výškách. Ale, ačkoliv máme průměr stoupání např. 2m/s a očekáváme v dalším stoupáku ty dva metry průměrné, tak je potřeba si uvědomit, že v nižší výšce je stoupání slabší. Takže na MC to chce nastavit hodnotu, která odpovídá stoupání v té výšce (vysvětleno na str.126-127). Tedy nižší hodnotu, než je očekávaný průměr, ale to zase odporuje tomu, co je psáno výše... Jestli jsem ale dobře pochopil, co píšou, tak je výhodnější nastavit raději ty 2m/s a klidně si přeskok prodloužit, pokud ty +2m/s v nalétnutém stoupáku nenajdeme.

Popravdě, je tohle natolik složité, že to chce opravdu pořádně prostudovat a potom i v praxi prověřovat.
Pro šťouraly: vím, že je ještě vše závislé na stoupání a klesání, které prolétáváme během přeskoku. Ale od toho je to elektronické vario, které si na přeskoku přepneme na "přeskokový režim" a potom jen udržujeme červenou šipku na nule. Počítač sám vypočítává rychlost podle okolního stavu, v klesání vám ukáže zrychlit, ve stoupání zpomalit. Dále je ještě třeba počítat s vlivem větru - s protivítrem budeme muset o něco zpomalit, s větrem v zádech můžeme zrychlit.

Očekávám tady diskusi o tom, co a jak správně dělat, aby se člověk dokázal zlepšovat a zrychlovat. :wink:
Obrázok

Obrázok
Obrázok užívateľa
Václav Kořínek
 
Príspevky: 1484
Registrovaný: 20.11.2006 19:40
Bydlisko: Liberec

Poslaťod alf » 21.01.2011 20:59

článek je to pěkný, ale v mém případě, pokud ztrácím 10% času, tak to nebude na přeskoku, ale v točení.
Četl jsem někde na PL foru vliv náklonu na rychlost stoupání, ale jsem z toho nemoudrý. Lítám to tak nějak podle citu a nesnáším široký stoupáky a k tomu ještě se silnějším větrem, tam to blbě hledám.
Taky mi chybí odhad, který mrak vzít.
Malý dotaz na závěr - na ČR a SR scenerii se mi zdá, že pod čerstvými chmurkami je horší stoupání než pod těmi normálními květáky. Samozřejmě pokud se nerozpadnou než tam doletím.
Obrázok
Obrázok užívateľa
alf
 
Príspevky: 253
Registrovaný: 10.10.2009 20:42
Bydlisko: Šumperk

Poslaťod erycP » 22.01.2011 20:17

Vasku,
cital som to cele (aj ked je to dlhe hehe), teoria je pekna vec, ale za tych zopar rokov co lietam Condora, chyba mi k tej "sterilnej" teorii zopar doplnkov:

1. nikdy neletim strojovo, na sutazenie v tom musi byt kusok "srdca, pocitov a risku". Jedna vec je mat urcene MC-cko a nan letiet, druha vec ako to potom vyzera v praxi - kolko mrakov mam pred sebou, ako daleko su, aka je aktivita atd.

2. nikde tam nevidim pri tych vypoctoch zavazny udaj - cas potrebny na ucentrovanie. Ono niekedy je lepsie tocit 2x 1.7 m/s ako 4x 2.2 m/s a 4x to centrovat. Takze si dobre rozmysliet, ci budete po trati nahanat mraky a miesto 10 stupakov na task tocit 15-16x. Stale plati, tocenie zdrzuje ;)

3. malokedy sa leti na totalnej rovine - preto ja osobne sa snazim rozvhrnut stupania tak, ze tam kde ich ocakavam silnejsie (nasviete, nafukovane svahy) sa snazim doletiet tak, aby som tam mohol tocit, nie dotocit si predtym a priletiet tam v cloudbase a frcat dalej. ale to uz je o nalietanych km a poznani scenerky/rok. trening robi majstra, ci ako sa to vravi?

4. suhlasim s tym, ze si treba dobre nastudovat polaru a neletiet to moc rychlo ale zas ani pomaly. Ale ja osobne dam do toho este aj "feeling" z tasku, predsa len radost z poletu musi byt.
Obrázok užívateľa
erycP
Site Admin
 
Príspevky: 1899
Registrovaný: 27.05.2008 17:06
Bydlisko: Nitra

Poslaťod Y77 » 22.01.2011 21:17

Třeba ještě dodat ,že je třeba mít i trochu toho štěstíčka ,někdy se může plánovat sebelíp a když není trocha toho "citu" a krapet stěstí tak se stejně nezadaří :D
Obrázok
Obrázok užívateľa
Y77
 
Príspevky: 356
Registrovaný: 17.11.2007 00:02
Bydlisko: Dvůr Králové nad Labem CZ

Poslaťod Václav Kořínek » 22.01.2011 21:24

Na tohle lze odpovědět jen takhle: zde si stáhnout V-PL-6 http://www.letistepodhorany.cz/index.ph ... =146&lang= a prostudovat. Myslím tím takové dřeva jako jsem já, ty nepotřebuješ nic, když ti Pán Bůh nadělil...
Ale jak jsem psal, nezabývám se ustřeďováním a točením (to je také v Metodice rozebráno), myslím si, že to už dokážu. Ti, co to neumí, se teorií optimalizace přeskoku zabývat zatím nemusí. Ale považuju tuhle problematiku za zajímavou. Včera jsem si při Batohu něco ověřoval a výsledkem byl slušný výsledek i přes krizi na druhém rameni a záchraně ze 750m. Minimálně pro mne to je krok dobrým směrem a (snad) donutilo mne to k častějšímu tréninku.
Ono, s brusama se lítá daleko lehčeji, díky výkonům nejsou malé chyby tolik znát jako při lítání s klubovkama. A zvláště s ASW 15 (asi i Libellou).

Samozřejmě, ztráta ze špatného točení stoupáků je větší, než špatným přeskokem. Pro mne je nalítnutí stoupání pořád s šancí 50:50, protože joystick s pedálama, co mám, se hodí především na Šturma a pod., ale ne pro Condora. Nemůžu joystick pustit z ruky, jinak začnou motorky kvedlat všema směrama a zase když ho držím, tak zase není taková zpětná vazba. Prostě nepoznám 100% jestli se kluzák naklání díky pohybům joye nebo stoupáním. Nicméně, když se podívám na svoje igc, tak vidím, že to moje točení a ustřeďování není zas tak špatné a tréninkem se jen zlepší. Proto začínám hledat rezervy i jinde... :wink: A hlavně dostat "patnáctku" pořádně do ruky, protože nechci přecházet na jiné éro.
A pro mne je i takový přístup zábavou - zlepšovat se. Byly doby, kdy jsem dokázal držet krok s těmi ze špičky, tak se tam chci vrátit... :D

(...a mimo to jsem si myslel, že takové informace - co se dá dočíst v příručkách - pomůžou i ostatním...)
Obrázok

Obrázok
Obrázok užívateľa
Václav Kořínek
 
Príspevky: 1484
Registrovaný: 20.11.2006 19:40
Bydlisko: Liberec

Re: Čo robím zle?

Poslaťod Václav Kořínek » 05.06.2011 12:13

Takhle to vypadá, když je člověk líný si pořádně prohlídnout, co pro nás Erik dělá...
Takže až teprve teď jsem objevil na jeho webu prográmek ShowGliderDat ( http://www.virtualsoaring.eu/download ). Trochu se v něm teď rozhlížím a zjišťuji zajímavé věci, které by snad i mohly pomoct. Chce si to samozřejmě pořádně přečíst manuál.
Naposledy upravil Václav Kořínek dňa 05.06.2011 18:24, celkovo upravené 1
Obrázok

Obrázok
Obrázok užívateľa
Václav Kořínek
 
Príspevky: 1484
Registrovaný: 20.11.2006 19:40
Bydlisko: Liberec

Re: Čo robím zle?

Poslaťod erycP » 05.06.2011 13:19

Václav Kořínek píše:Takhle to vypadá, když je člověk líný si pořádně prohlídnout, co pro nás Erik dělá...
Takže až teprve teď jsem objevil na jeho webu prográmek ShowGliderDat ( http://www.virtualsoaring.eu/download ). Trochu se v něm teď rozhlížím a zjišťuji zajímavé věci, které by snad i mohli pomoct. Chce si to samozřejmě pořádně přečíst manuál.

Jojo, staci "brousit" a citat :) Inak je tam zbrusu nova verzia, uz aj klubovkami, Helmut robil update. Nema vlastny web, tak robim download site pre jeho softy (SCI, SGD aj CompMan).
Obrázok užívateľa
erycP
Site Admin
 
Príspevky: 1899
Registrovaný: 27.05.2008 17:06
Bydlisko: Nitra

Re: Čo robím zle?

Poslaťod Venca plachtař » 13.07.2011 20:40

Pěkný článek - moc děkuji, spoustu jsem se dozvěděl.
Obrázok užívateľa
Venca plachtař
 
Príspevky: 3
Registrovaný: 07.07.2011 14:52

Predchádzajúci

Späť na Všeobecná diskusia

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 5 hostia
cron