Využívám tenhle topic, protože je vlastně o tom, o čem chci debatovat. A myslím si, že ta debata - pokud se ovšem rozjede - bude přínosem pro všechny a hlavně pro začínající a méně zkušenné (myslím tím sebe
).
Po pár letech s klubovkama jsem začal přemýšlet, proč nejsem schopen držet krok s ostatníma (samozřejmě s přihlédnutím k jejich kvalitám) a kde dělám chyby při lítání s ASW15. Nezbylo mi nic jiného, než vytáhnout příručky a studovat... Nejlépe napsanou, nejsrozumitelnější, je Metodika výcviku na kluzácích V-PL-6.
Nezabýval jsem se hledáním a točením stoupáků. Neskromně říkám, že to chápu, když už ne umím. Ale druhou nejdůležitější věcí - a já bych řekl nejdůležitější věcí pro soutěže: optimalizací přeskokové rychlosti traťové rychlosti. Přiznám se, že ač jsem příručky četl, díky elektronickému variu a PDA jsem naprosto "otupěl" a jedinou věcí, co jsem pro tohle dělal, je nastavení MC, ale už jsem se nezabýval technikou letu...
Problém nastavení MC je velice komplexní záležitostí a ani sám jsem nevěřil, že k pochopení budu potřebovat spousty vzorečků a kalkulačku. Pokud tohle bude někdo číst a bude mít chuť se tímhle zaobírat, budu odkazovat na V-PL-6 a poláru ASW15.
První věcí je pochopit, co to je optimalizovat traťovou rychlost (nastavení MC). V Metodice od str. 115. Řekněme, že očekáváme stoupání +2m/s. Vydáme se na přeskok z nějaké výšky a musíme letět takovou rychlostí, kdy dosáhneme stoupání, které začneme točit (v našem případě 2m/s) do výchozí výšky, z které jsme začali přeskok. Ke stanovení optimální rychlosti slouží polára. V Condorovi je výhodou její grafické zobrazení. Vlevo na svislé ose jsou hodnoty stoupání (od nulového bodu nahoru) a klesání (od nulového bodu dolů) kluzáku a na vodorovné ose je rychlost letu. Očekávané stoupání je +2m/s - najdeme si tuto hodnotu na svislé ose od nuly nahoru (v Condorovi bohužel osa nahoru nepokračuje, ale stačí si tuto hodnotu nastavit vlevo dole od grafu, nastavení MC). Z tohoto bodu vedeme tečnu k poláře a v místě dotyku s polárou vyneseme svisle nahoru hodnotu optimální přeskokové rychlosti, vodorovně doleva hodnotu opadání při této rychlosti. U ASW15 to je 145km/h a 1,63m/s. Pro příklad budeme uvažovat ztrátu výšky na přeletu 500m (a tudíž stejnou výšku, 500m. musíme nastoupat). Tuto výšku ztratíme na vzdálenost 12,36km, kterou uletíme za zhruba 307sec. Následné stoupání do původní výšky bude trvat 250sec. Z tohoto vychází traťová rychlost (tj. celkový čas potřebný k přeskoku a následnému vystoupání na uletěné vzdálenosti) 79,92km/h.
Co se stane, když nastavíme MC na vyšší hodnotu, než očekávané stoupání? Vezmeme si např. nastavení MC na 2,5. Tomu odpovídá rychlost 150km/h a opadání 1,78m/s. Výšku 500m vytratíme na vzdálenosti 11,71km za 281sec, stoupat budeme opět 250sec. Po výpočtu nám vyjde traťová rychlost 79,40km/h. Čili o 0,52km/h pomaleji.
Nyní opačný příklad, nastavíme MC 1,5 při stejném očekávaném stoupání +2m/s (tedy poletíme pomaleji, než je optimální). Rychlost bude 134km/h a opadání 1,38m/s. Výšku 500m vytratíme na vzdálenosti 13,47km za 362sec. Následné stoupání opět 250sec a vyjde nám traťová rychlost 79,19km/h. Oproti optimální to je o 0,73km/h pomaleji.
Takže: je vidět, že je třeba věnovat nastavení MC pozornost a rychlost přeskoku udržovat. Ale co víc z příkladů vyplývá?! Že letět pomaleji, než je optimální rychlost, je daleko více ztrátovější než letět rychleji!
To je v Metodice vysvětlováno dále, je tam i graf (str.131), kde je vidět ztráta na průměrné rychlosti v závislosti na letu rychleji/pomaleji než optimální rychlostí.
Jenže aby to nebylo tak jednoduché - jsme (já jsem) zvyklí nastavit MC na průměrné stoupání. Jinak řečeno na stoupání zprůměrované z hodnot v jednotlivých stoupáních a i v jednotlivých výškách. Ale, ačkoliv máme průměr stoupání např. 2m/s a očekáváme v dalším stoupáku ty dva metry průměrné, tak je potřeba si uvědomit, že v nižší výšce je stoupání slabší. Takže na MC to chce nastavit hodnotu, která odpovídá stoupání v té výšce (vysvětleno na str.126-127). Tedy nižší hodnotu, než je očekávaný průměr, ale to zase odporuje tomu, co je psáno výše... Jestli jsem ale dobře pochopil, co píšou, tak je výhodnější nastavit raději ty 2m/s a klidně si přeskok prodloužit, pokud ty +2m/s v nalétnutém stoupáku nenajdeme.
Popravdě, je tohle natolik složité, že to chce opravdu pořádně prostudovat a potom i v praxi prověřovat.
Pro šťouraly: vím, že je ještě vše závislé na stoupání a klesání, které prolétáváme během přeskoku. Ale od toho je to elektronické vario, které si na přeskoku přepneme na "přeskokový režim" a potom jen udržujeme červenou šipku na nule. Počítač sám vypočítává rychlost podle okolního stavu, v klesání vám ukáže zrychlit, ve stoupání zpomalit. Dále je ještě třeba počítat s vlivem větru - s protivítrem budeme muset o něco zpomalit, s větrem v zádech můžeme zrychlit.
Očekávám tady diskusi o tom, co a jak správně dělat, aby se člověk dokázal zlepšovat a zrychlovat.