od =M@trix!= » 09.06.2007 14:47
Ne ne.
To je takový spešl systém odpočtu - říká se mu Countdown 101.
V podstatě jsou dva časy - jeden klasický "do startu" a pak "Official Countdown Clock" - to jsou právě ty hodiny na louce co jsou tam občas v záběru
CC se pouští na hodnotě T-43H.
Pak během toho odpočtu je několik různě dlouhých přerušení
T-43H .. ředitel letů dává povel k zahájení finálních příprav a spouští odpočet
T-27H .. první přerušení (4-5 hodin), všechny osoby, které njsou nutné pro další činnosti musí vyklidit rampu, po rozběhnutí odpočtu se začíná plnit palivo do raketoplánu
T-19H .. (cca 4hodiny) odsouvá se rampa, která slouží k umístění pouzdra s nákladem do raketoplánu. plní se vodní nádrže chlazení a "tlumičů"
T-11H .. (cca 13hodin) odsouvá se servisní věž o 90° aby nepřekážela v dalších činnostech a při startu. po rozběhnutí odpočtu se vyklízí rampa kvůli bezpečnosti osob při tankování
T-6H .. inspekce ET před tankováním. poté musí všichni vyklidit rampu a začíná tankování ET
T-3H .. (2 hodiny) kalibrace přístrojů, kalibrace trakovacích zařízení. speciální tým dělá opět inspekci ET, tentokrát zaměřenou na případné úniky, netěsnosti, ...
Posádka se připravuje k letu, po spuštění odpočtu odjíždí na rampu, kde jsou usazení na svoje místa, provádí se předstartovní procedury dle checklistů.
Po zavření poklopu se raketoplán natlakuje a dělá se prověrka hermetičnosti.
T-20M .. krátké přerušení. briefing Test Directora zhodnotí technický stav a připravenost ke startu.
Po spuštení se nahrává do počítačů raketoplánu řídící software a raketoplán a všechna zařízení přecházejí do modu pro start
T-9M .. poslední a nejdůležitější přerušení - tady se rozhoduje, jestli se letí nebo ne.
Je různě dlouhé, podle toho, jak se které předešlé protáhlo.
Probíhá poslední briefing ředitele letů a test directora. zjišťuje se aktuální stav počasí v místě startu a na záložních plochách a podle toho se stanovují záložní plochy.
V případě nějakých potíží při startu se start může přerušit a použít jeden ze standartních scénářů. Proto je důležitá povětrnostní situace na záložních plochách.
Pokud je raketoplán před bodem No Return, vrací se zpět na KSC - Return to Launch Site.
Pokud je za No Return přistává na záložním letišti v Evropě, Maroccu - Transoceanic Abort Landing
Pokud už je na suborbitální dráze, udělal by jeden oblet a přistál Edwards AFB, White Sands, nebo KSC - Abort Once Arround
Případně se koriguje startovací okno a vteřina startu.
Probíhá tzv. PrelaunchPool - všechna stanoviště ve FiringRoom, test director + weather officer dávají připravenost ke startu hlasováním GO / NO-GO .. startovat se může pouze pokud všichni dají GO bez vyjímky.
Potom ředitel letů vydává povolení ke startu ...
Tady se potom odpočet rozbíhá, když čas do startu je 9minut. ve chvíli, kdy se odpočet rozběhne "není návratu". Proto dost podrobně sledovaná povětrnostní situace a sebemenší nesrovnalost většinou znamená odložení startu. To sice může být nad celou Amerikou ažuro, ale pokud je na záložních letištích v Evropě a v Marrocu blbé počasí, je to odklad.
Milan "Žejdla" Žejdlík (MZ)