Vzlétne letadlo?

Všetko ostatné, čo sa týka a netýka Condora

Vzlétne letadlo?

Poslaťod swt » 01.04.2008 21:32

Dneska jsem zabrousil na SVK ( http://vwings.net ) a málem jsem se umlátil smíchy při čtení tamní diskuse ohledně hádanky z idnesu ...

http://technet.idnes.cz/vzletne-letadlo ... chnika_pka

Je krásné kolik emocí tento jednoznačný případ dokáže vzbudit :twisted:
Obrázok užívateľa
swt
 
Príspevky: 934
Registrovaný: 11.05.2006 14:57
Bydlisko: CZ

Poslaťod falkon » 02.04.2008 20:58

Toto by bola zaujimava anketova otazka (nie ako ta co tu bola posledne ;) )...
To by bol dobry prieskum, kolko realnych pilotov - "studovanych aerodynamikov" - si este pamata, co mali vediet na skusky... :)
Naposledy upravil falkon dňa 03.04.2008 11:26, celkovo upravené 1
falkon
 
Príspevky: 292
Registrovaný: 08.05.2006 11:45

Poslaťod Václav Kořínek » 02.04.2008 23:46

Nevzlétne, neboť bude křídlo "ofukováno" zezadu. :wink:
Obrázok

Obrázok
Obrázok užívateľa
Václav Kořínek
 
Príspevky: 1484
Registrovaný: 20.11.2006 19:40
Bydlisko: Liberec

Poslaťod Jarouš » 03.04.2008 08:22

Tak to je super chyták :lol: ! Jasně že vzlétne :D ! Ale přiznávám, že mi to chvilku trvalo :!:
Obrázok
Obrázok
Jarouš
 
Príspevky: 341
Registrovaný: 22.05.2006 21:35
Bydlisko: Úvaly

Poslaťod swt » 03.04.2008 09:08

EDIT: Toto je reakce na VK, jarouš se tam vklínil.

Koukám, že jsem vyprovokoval diskusi i tady :roll:

No, tak to záleží na tom, jak chápeš zadání. To zadání totiž není jednoznačně napsaný.


Obecně asi nejpřijímanější je varianta, že pás se pohybuje proti směru vzletu právě takovou rychlostí, jakou se pohybuje letadlo proti zemi (a tou zemí není míněn pás, ale nehybný povrch země) - v takovém případě letadlo vzlétne*.


Další varianta, jak je to chápáno, je, že pás se pohybuje dozadu takovou rychlostí, aby se letadlo vůči pevné zemi nepohybovalo. To ale znamená, že pás se musí vzad pohybovat takovou rychlostí, aby zvýšený valivý odpor koleček vyrovnával tah motorů - na to ale bude muset pás vyvinout extrémně velkou rychlost ... ba dokonce v případě, kdy řekneme, že zanedbáme tření, tak pás nemůže žádným způsobem docílit jakéhokoliv ovlivnění pohybu letounu a vzlet proběhne zcela normálně! Rychlost pásu v případě bez tření tak poroste nade všechny meze (=bude nekonečná).


V každém případě, tvůj výrok "křídlo bude ofukováno zezadu" není ani v jedné výše uvedené variantě pravdivý (pokud nefouká vítr), protože letadlo vždy buď stojí na místě, nebo se pohybuje vůči zemi/vzduchu směrem dopředu.


--------------------------------------
* pokud podvozek při rychlostech otáčení kol od minimálky výše do dvojnásobku minimálky nezačne vyvíjet nějaký neobvykle velký odpor
Naposledy upravil swt dňa 03.04.2008 13:31, celkovo upravené 1
Obrázok užívateľa
swt
 
Príspevky: 934
Registrovaný: 11.05.2006 14:57
Bydlisko: CZ

Poslaťod swt » 03.04.2008 09:09

Ještě bych všem, kdo se nad tím chcete zamýšlet, dal jednu masivní nápovědu - uvědomte si, jaký je rozdíl mezi letadlem a autem s přidělanýma křídlama.
Obrázok užívateľa
swt
 
Príspevky: 934
Registrovaný: 11.05.2006 14:57
Bydlisko: CZ

Poslaťod Jarouš » 03.04.2008 09:12

Odpor je pouze jeden, nezávislý na rychlosti. Pouze homotnost krát koeficient tření kola (0,1). Pás a jeho rychlost nemá na vzlet letadla žádný vliv, ať se točí jakoukoliv rychlostí! Důležitý pojem je, že kola nemájí náhon ale výkon je přenášen vzduchem (vrtulí, proudovým motorem). Je to, jako by sis vzal kolečkové brusle a postavil se s nimi na jezdící pás a držel se madla. Ať pojede pás seberychleji, ty v rukách budeš cítit pouze konstantní sílu, kterou překonávájí kolečka třením. Když si na stejném místě představíš letadlo, pak mu stačí na "pohonu" vyvolat tah, který se rovná dopřednému pohybu při popojíždění na ranveji (okamžik, kdy právě třecí sílu podvozku sám běžně překonává). Na jedoucím pásu by v tomto okamžiku vůči zemi stál, případně po překročení tohoto tahu se pohybuje dopřednou rychlostí jako při popojíždění/vzletu. Jediný rozdíl je, že se mu kola otáčí rychlostí, která je součtem rychlostí pásu a rychlosti dopředného pohybu letadla.
Obrázok
Obrázok
Jarouš
 
Príspevky: 341
Registrovaný: 22.05.2006 21:35
Bydlisko: Úvaly

Poslaťod tomas » 03.04.2008 10:49

Já to pochopil stejně jako Jarouš. Tah motoru je vyvozován vůči stojícímu vzduchu. Jediná otázka je, jestli by v případě rychle se pohybujícího pásu vydržela ložiska v kolech (tření, teplo,...).
Obrázok
Obrázok užívateľa
tomas
 
Príspevky: 140
Registrovaný: 26.06.2006 20:56
Bydlisko: Jablonec nad Nisou, CZ

Poslaťod swt » 03.04.2008 13:20

Jarouši, hodnota rychlosti otáčení kol nemá vliv na hodnotu odporu, který tato otáčející se kola kladou síle vyvolávající otáčení ??? Já jsem si vždycky myslel, že se vzrůstající rychlostí odpor kol (valivý, třecí, ..) vzrůstá.

EDIT: Hledal jsem rozumy na netu, a jarouš má asi pravdu :wink: "Tření je pro poměrně velký rozsah rychlostí téměř konstantní." To nám celou diskusi dost zjednodušuje.

To co jsem napsal na začátku nicméně i tak platí ... ovšem když víme, že pás má na to, aby v druhé variantě udržel letadlo v klidu vůdči pevné zemi, pouze odpor koleček ... tak podle toho že tření moc neroste s rychlostí ... by ten pás musel fičet tak rychle, aby utavil kolečka a zvýšil tření tím, že tam zůstanou jen podvozkový nohy :)

PS: jen pro přesnost - podle mě samozřejmě vzlétne .. ten můj druhý příspěvek nebyla reakce na jarouše ale na VK.
Obrázok užívateľa
swt
 
Príspevky: 934
Registrovaný: 11.05.2006 14:57
Bydlisko: CZ

Poslaťod Lukáš Jiřičný » 03.04.2008 14:06

Odpusťte nevzdělanému, ale jak může vzlétnout? Potom nechápu proč nemají na letadlových lodích tento systém a používají katapulty které udělí letadlu dopřednou rychlost.. :?:

Pokud je otázka jestli letadlo vzlétne z "běžícího" pásu chápu to tak, že pás je schopný vyvynout jakoukoliv rychlost vůči letadlu, ale letadlo samotné má proti okolní pevné zemi stále rychlost nulovou. Jelikož jsem si vždycky myslel že rozhodující pro let je vztlak na křídlech, který se vytvoří jen díky proudícímu vzduchu, takže pokud je rychlost proti zemi nulová, není vztlak, ne?

Takže nezvlétne :twisted:
Obrázok užívateľa
Lukáš Jiřičný
 
Príspevky: 283
Registrovaný: 10.05.2006 08:10
Bydlisko: Chrastava - Liberec, ČR

Poslaťod swt » 03.04.2008 14:26

To letadlo má zapnuté motory, které mu (jak je obvyklé) udělí dopřednou rychlost. Pás se pohybuje vzad (vůči pevné zemi) takovou rychlostí, jakou se pohybuje letadlo (vůči pevné zemi) vpřed. Bohužel si spousta lidí myslí, že to znamená, že je tím kompenzován pohyb letadla vzad ... není, jen se tím víc roztočej kolečka. Kolečka u letadla totiž ( narozdíl od třeba onoho mnou zmíněného auta) nemají žádnou vazbu na pohonnou soustavu!

Lukáši, toto je hádanka a myšlenkový experiment. Nemá a nemůže to mít praktický efekt. Letadlo samozřejmě vzlétne.
Obrázok užívateľa
swt
 
Príspevky: 934
Registrovaný: 11.05.2006 14:57
Bydlisko: CZ

Poslaťod swt » 03.04.2008 14:29

Nahraď si kolečka podvozku malejma vznášedlama, účel je stejnej jako u koleček (umožnit letadlu pohyb po pevném povrchu s vynaložením co nejmenší síly) a bude to třeba jasnější. Nebo si "udělej" pás ze sněhu a letadlu dej lyže ...

Anebo, z našeho prostředí, představ si start navijákem z pásu! Naviják stojí samozřejmě na pevné zemi před začátkem pásu o délce runwaye. (PS: z hlediska výsledku je jedno jestli tah vyvolá ocelové lano, vrtule či raketový motor.)
Obrázok užívateľa
swt
 
Príspevky: 934
Registrovaný: 11.05.2006 14:57
Bydlisko: CZ

Poslaťod Lukáš Jiřičný » 03.04.2008 14:45

Budu si to muset nakreslit a přemýšlet nad tím jinde než v práci.
Na Discovery chodí pořad, který se jmenuje "Bořiči mýtů". Někdy jsou to docela ptákoviny, ale rozhodně se musí obdivovat z jakým nasazením a financemi do toho jdou :lol: . Nedávno jsem viděl díl, kde v praxi ověřovali tento mýtus. Na runway byl natežený dlouhý pás nějaké plachty, která byla na jednom konci navázána na osobní auto, které pohybem proti směru vzletu letadla udělovalo "pásu" rychlost. Jako zkušební letoun byl použit nějaký typ (v životě jsem ho neviděl) z kategorie takových těch "busch master" asi i STOL (short takeoff and landing).
Naposledy upravil Lukáš Jiřičný dňa 04.04.2008 09:10, celkovo upravené 1
Obrázok užívateľa
Lukáš Jiřičný
 
Príspevky: 283
Registrovaný: 10.05.2006 08:10
Bydlisko: Chrastava - Liberec, ČR

Poslaťod Lukáš Jiřičný » 03.04.2008 14:47

swt píše:Anebo, z našeho prostředí, představ si start navijákem z pásu! Naviják stojí samozřejmě na pevné zemi před začátkem pásu o délce runwaye. (PS: z hlediska výsledku je jedno jestli tah vyvolá ocelové lano, vrtule či raketový motor.)


Tak to pak ano, teď je mi to jasné, tímto mé příspěvky pokádám za bezcenný objem dat :oops: :wink:
Obrázok užívateľa
Lukáš Jiřičný
 
Príspevky: 283
Registrovaný: 10.05.2006 08:10
Bydlisko: Chrastava - Liberec, ČR

Poslaťod JBr » 03.04.2008 15:06

Prave, ze on by se nemel vznest z jednoho mista, ale normalne se po te draze rozjet.
Obrázok
Obrázok
Obrázok užívateľa
JBr
 
Príspevky: 918
Registrovaný: 07.05.2006 12:07

Ďalší

Späť na Plachtársky bar

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 4 hostia
cron